Linkedin Tips en tricks (om niet voor paal te staan)

  • linkedin-911794_960_720

De laatste tijd krijg ik steeds meer posts op Linkedin te zien over hoe ik Linkedin dien te gebruiken voor een optimaal resultaat. Fijn hoor, al die tips die bijna allemaal vergelijkbaar zijn, en eigenlijk alleen maar aangeven dat je je als mens moet gedragen binnen Linkedin.

Als je er nu eens precies anders naar kijkt, blijkt dat veel Linkedinners, ondanks de positieve tips, tricks en verbeterpunten, zich niet aan de basisregels houden. Uit mijn ervaringen heb ik daarom een lijst opgezet van zaken die je juist NIET op Linkedin moet doen. Met andere woorden, let op onderstaande zaken en andere Linkedinners zullen je veel meer waarderen!

Geen foto of een slechte foto. Als je geen foto of een vage foto hebt, zullen bezoekers van je profiel je veel minder serieus nemen. De foto is een eerste selectiecriterium (zoals op veel social media platformen, besteed er dus aandacht aan!

De achtergrond. Naast de profielfoto vertelt ook de achtergrond veel over jou en waar je je mee bezighoudt. Het fleurt daarnaast je profiel op en zal bezoekers aan je profiel triggeren om verder te kijken (indien het aanspreekt).

Een lege samenvatting. In de samenvatting geef je kort aan wat je bezighoudt en waarvoor mensen jou zouden dienen te waarderen. Een lege samenvatting is de dood in de pot voor veel profielen!

Je Linkedinprofiel als CV. Als je werkervaringen, opleidingen en behaalde resultaten lezen als een gortdroog stuk tekst, zal dit niet erg uitnodigend zijn voor een vervolgcontact. Als je op een netwerkevent staat, wil je toch ook een geanimeerd gesprek in plaats van een droge opsomming van (alleen voor jou relevante) feiten?

Cliches. Als iets killing is voor je profiel, zijn het cliches. Niet alleen in woorden waar je mee probeert te onderscheiden (‘autoriteit’, ‘goeroe’) maar ook in zinnen dien je uit te gaan van wat de ander leest, en niet jezelf op een voetstuk zet. Killing! Kijk naar wat de ander leest, niet naar wat je van jezelf vindt.

Je gegevens niet op je profiel zetten. Veel mensen zetten geen emailadres of telefoonnummer neer waar je hem of haar kunt bereiken. Hallo, Linkedin is om samen contact te hebben, niet om alleen te displayen!

Nodig niet iedereen klakkeloos uit om connectie te maken. Regelmatig krijg ik een standaard uitnodiging in mijn Linkedin van iemand die ik totaal niet ken, en nog erger, niet aangeeft WAAROM hij of zij connectie met mij wil maken. Niet is dodelijker voor een eerste contact! Stel je in ieder geval voor, of stuur een Linkedinmail, waarin je uitlegt waarom iemand met jou connectie zou willen maken, dat komt een stuk professionler over (en is volgens mij ook een van de basisetiquettes in het normale leven).

Stuur niet zomaar inmails. In navolging van het vorige punt, is het raadzaam om aandacht te besteden aan de persoonlijke touch in connectieverzoeken en Inmails. Maak duidelijk waarom je iemand benaderd en leg uit waarom je contact wilt. Verdiep je eerst in een persoon, dat is toch niet meer dan normaal?

Ben niet te bezorgd over ‘de kwaliteit van je netwerk’. Steeds vaker zie ik personen die ‘de kwaliteit van hun Linkedin netwerk zorgvuldig bewaken’. Met andere woorden, ze gebruiken Linkedin alleen voor mensen die voor hun van toegevoegde waarde zijn. Dit is een methode, maar zal de grootte van je netwerk en alle hierbij behorende voordelen (referalls, de spreiding richting je 2e en 3e lijns netwerk en daarmee je visibility) geen goed doen. Eigenlijk kun je dan beter van Linkedin afgaan en een kaartenbak (lekker old school) aanschaffen, veel praktischer en minder aan onderhoud onderheving.

Geen gebruik maken van profielbezoeken. Elke dag komen er mensen op mijn profiel kijken. In veel gevallen dank ik ze voor hun bezoek en onderneem ik actie (ik bezoek het profiel van de bezoeker, stuur een berichtje of nodig iemand persoonlijk uit). Op deze wijze toon je interesse en zorg je, in veel gevallen, voor een mooie verdieping in je Linkedin netwerk.

Een lege ‘recommendation’ sectie. Door recommendaties te geven en te vragen, kun je veel ‘bewijs’ opbouwen omtrent je werkervervaring, competenties en skills. Bezoekers van je profiel kijken hier steeds meer naar, of het nu is omdat ze je een baan willen aanbieden of zaken met je willen doen.

Anoniem andere profielen bezoeken. Zoals ik al aangaf, is een profiel bezoeken ook een methode om een gesprek te starten. Door een profiel anoniem te bezoeken, is deze kans verkeken. En voor de duidelijkheid, waarom zit je ook alweer op Linkedin?

Je activity feed niet aanzetten. Als je iets wijzigt op je profiel, een update plaatst of iets liked / een comment plaatst, dan is het wel handig dat je netwerk dit ziet. Als je je activity feed uitzet, ziet niemand dit, dus is er ook geen reden om je profiel te bezoeken.

Geen lid zijn van groepen. Groepen zijn een manier voor bezoekers om te zien waar je interesses en vakgebieden liggen. Zoek de goede groepen uit, en update ze regelmatig.

Comments plaatsen die nergens op slaan. Als je een comment wilt plaatsen op een bericht van iemand, zorg er dan voor dat dat wat je schrijft, ook inhoud heeft en ergens op slaat. Comments die nergens op slaan of leeg zijn qua inhoud, doen alleen maar afbreuk aan je geloofwaardigheid.

Heb jij nog iets toe te voegen aan deze lijst? Ben benieuwd!

1 thought on “Linkedin Tips en tricks (om niet voor paal te staan)”

  1. Niets zo irritant als iemand die direct contact opneemt als ik zijn profiel heb bekeken. Voor mij is profielbezoek een snelle manier om te kijken hoe het met iemand is, zijn updates te lezen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *