Hoe groot is de impact van het aannemen van een verkeerde salespersoon op een organisatie?

Komt u dit bekend voor?

U huurt een medewerker in om de verkoop binnen uw organisatie te boosten. Na een maand blijkt het niet goed te lopen. Na 90 dagen wordt het alleen maar erger en na zes maanden geeft u het op en ontslaat u de medewerker.

Het lijkt alsof het gederfde salaris en secundaire arbeidsvoorwaarden het enige is dat uw organisatie aan schade heeft geleden. Dit is nadrukkelijk niet het geval. In aanvulling op de salarissen en uitkeringen, verliest u zes maanden van verkoopkansen, trainings- en managementtijd, wervingskosten, opleidingskosten en natuurlijk administratieve kosten. Bovendien is het orderportfolio kleiner geworden en staat zelfs de opportunityfunnel leeg. Dit kan grote gevolgen hebben voor de organisatie, zoals verlies van klanten, verslechtering van de concurrentiepositie van uw organisatie en verlaging van de waarde van uw organisatie aan toe!

Hieronder volgt een samenvatting van de effecten op uw bedrijf voor het aannemen van een verkeerde salesmedewerker. Al deze factoren kunt u snel kwantificeren voor uw eigen bedrijf:

Saleskosten direct:

  • Verminderd aantal kansen in de markt:
  • Lost Opportunities:
  • Gemiste offertes:
  • verloren offertes:

Klantkosten:

  • Klant Kosten:
  • Klachten van klanten:
  • Verminderde tevredenheid bestaande klanten
  • Verlies van klanten:

Operationele kosten:

  • Minder opdrachten
  • Klachten vanuit de operatie
  • Ontevreden operationele medewerkers

Saleskosten indirect:

  • managementtijd (€*tijd):
  • Minder tijd met de rest van het salesteam:
  • Beëindigingskosten:
  • Training Kosten:
  • Verminderde productiviteit salesteam:
  • Recruitment Kosten:

De impact van elk van deze factoren is op zich al heftig, maar de combinatie van factoren zorgt ervoor dat het aannemen van de verkeerde persoon een enorme en voortdurende impact op uw business kan hebben.

Heeft u ervaring met het aannemen van een slechte salesmedewerker? En bent u bang dat dit u nogmaals zal overkomen? Voorkom dit en spar met me mee over de manieren om de goede van de slechte salesman of -vrouw van elkaar te onderscheiden. Dan bent u ook met uw business sneller en structureler succesvol!

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *