5 voordelen van relevant klantcontact, voor wie ze nog niet wist….

relevantieElke dag krijg ik mooie mails binnen van aanbiedingen, producten die ik kan en mag kopen en reizen die ik mogelijk zou kunnen maken….. Heel mooi, maar ik ben gestopt om de mails te openen en uit te pluizen, er staat vaak namelijk helemaal niets in dat ik interessant vindt. Ik in Twente op de hei? Ik die een skimasker nodig heeft, terwijl ik helemaal niet op wintersport ga? Ach ja, wie weet zitten er lucky shots tussen, maar meestal helemaal niets. Een erg gemiste kans dus.

Tegenwoordig hoor ik de term relevant klantcontact steeds vaker. Gezien bovenstaand eenvoudige voorbeeld lijkt me relevantie (in ieder geval voor mij) bij elke mail die ik krijg, elk telefoontje dat ik pleeg met bedrijven en elk berichtje dat ik ontvang / stuur steeds meer op z’n plek.

Relevant klantcontact is als organisatie contact hebben met eindklanten over datgene wat ze boeit, wat er bij ze speelt en waar ze hun hoofd over breken. Het klinkt heel eenvoudig, maar veel organisaties hebben nog bijna geen enkele stap gezet om hun klant nu eindelijk eens goed te leren kennen en te beseffen wat relevant voor ze is. Ik hoor veel marketeers nog steeds over persona’s, klantsegmentatie en profilering van klantgroepen, en ja, hierdoor wordt de communicatie wel iets gerichter op eindklanten binnen een klantgroep…. Maar dit is nog lang niet relevant communiceren in mijn ogen.

Maar Steyn, wat moet ik dan doen? Tsja, ik heb de wijsheid niet in pacht, en heb nog geen organisatie die ik aan kan wijzen als ideaal voorbeeld (als zijn er bedrijven die wel zeker op de goede weg zijn). Wat ik wel weet, is dat je door klein te beginnen en door ervaring op te doen, je redelijk snel en eenvoudig slagen kunt maken.

Wat ik ook weet, is dat relevant klantcontact enorme voordelen voor een organisatie kan hebben. Hierbij een aantal van die voordelen:
1. De naam van je organisatie of merk in de markt. Door relevant met je doelgroep te communiceren, zullen de individuele personen binnen je doelgroep je merk als veel waardevoller beschouwen. Dit is goed voor de reputatie van een merk of organisatie, en daarmee erg waardevol voor een organisatie.
2. Het maakt je organisatie klaar voor de toekomst. Klanten worden steeds kritischer als het gaat om hun keuze om iets bij jouw organisatie te kopen (en nee, dit is niet hetzelfde als grilliger). Ze willen de juiste zaken aangeboden hebben, maar juist ook bij het gebruiken van de producten geen uitdagingen ervaren. Dit gedeelte van relevant klantcontact is nog veel onderbelichter, het kan er echter voor zorgen dat je klanten nog loyaler worden en lange tijd bij je organisatie blijven.
3. Deze is voor het management…… Je kunt meer rendement maken als organisatie. Aan de ene kant kan relevant klantcontact je kosten per (potentiele) klant enorm verlagen, aan de andere kant kan het je waarde per klant en dus de totale omzet enorm verhogen.
4. Het maakt je organisatie en merk onderscheidend van je concurrenten en geeft je dus een voordeel in concurrentiekracht. Let wel op, dit voordeel is maar relatief, blijven innoveren in relevantie is en blijft noodzakelijk.
5. Het nadenken over relevant klantcontact en wat dit voor je organisatie of merk kan betekenen, kan enorm waardevol zijn voor de betrokkenheid van je medewerkers. In plaats van elke alleen maar dezelfde taken uit te voeren zonder exact te weten waarvoor, gaan je medewerkers nadenken over je klant en, in optimale vorm, zich betrokken voelen bij je klanten. Het relevanter maken van je klantcontact kan hiermee ook intern een grote positieve weerslag hebben.

Heb jij nog andere voordelen? Dan hoor ik ze graag. Ook voor tips en tricks sta ik open, sterker nog, daar ben ik erg benieuwd naar. Hoe pakken jij en je organisatie het aan?

Enne, voor wie dit artikel bestemd is? Klaarblijkelijk voor jou, anders was het onderwerp niet relevant en was je al lang afgehaakt 😉

Groet,

Steyn

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *