Bij nee begint de verkoop

Een van de meest gehoorde misvattingen bij verkoop is dat het een makkelijk beroep is. Beetje bellen, klanten bezoeken, rondrijden, laptopje gebruiken, alles uit de losse pols en eenvoudig. Zoals een persoon tijdens een voetbalwedstrijd voor mij (ik zat te kijken op de tribune) eens zei: ‘je kunt altijd nog accountmanager worden’.

Het is een heerlijke misvatting, mijn tegenvraag is dan ook: Waarom zijn niet meer mensen topverkoper? Waarom zijn er veel verkopers in bedrijven die niet of niet voldoende scoren? Te weinig of te kleine orders binnenhalen? Er is meer nodig dan een beetje freewheelen om een goede verkoper te zijn!

Laat ik een punt behandelen. Bij NEE begint de verkoop! Een goede verkoper laat zich niet stoppen door nee! In mijn carrière als verkoper heb ik vaak nee gehoord. Een recente nee kwam van een grote Nederlandse bank, waar ik samen met een van mijn klanten in een complex traject zaten om software te verkopen…..

Na het eerste gesprek vond er geen vervolg plaats, de potentiële klant zei op dat moment nee. Ik besloot even niet te pushen, wel goed contact te houden. Uit dit contact bleek, dat mijn contactpersoon nog niet helemaal klaar was met het voorbereiden van zijn interne organisatie op de nieuwe werkwijze. Nee bleek dus eigenlijk een ‘wacht nog even af’ te zijn. 4 maanden later is dit traject uiteindelijk succesvol afgerond. We hadden zelfs commitment uit de hoogste regionen van de organisatie!

Wat is telkens weer de les die ik bij nee inzet? Inventariseer opnieuw, analyseer de situatie, stem dit goed af met de potentiële klant en voer de hernieuwde acties goed uit! Nee is vaak geen afwijzing, het is een nieuwe kans!

Succes

Steyn Elshout

1 thought on “Bij nee begint de verkoop”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *